sâmbătă, 13 octombrie 2012

CE TREBUIE SA STITI DESPRE MEDIERE



CE ESTE MEDIEREA?

     Medierea este modalitatea prin care doua sau mai multe persoane aflate intr-un conflict sau avand un litigiu, isi pot rezolva neintelegerile. 
     Aceasta, ca si  solutie alternativa de rezolvare a disputei, se realizeaza cu ajutorul unei persoane specializate in calitate de mediator.
     Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine in solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii convenabile pentru ambele parti, a unei solutii eficiente si durabile in timp.
     
UNDE GASIM UN MEDIATOR?

      Mediatorii autorizati sunt inscrisi intr-un tabel, un Tablou al mediatorilor autorizati, intocmit de Consiliul de Mediere si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
      Consiliul de Mediere are obligatia sa actualizeze periodic si cel putin o data pe an acest Tablou al mediatorilor si sa il puna la dispozitia celor interesati, la sediul sau, al instantelor judecatoresti, al autoritatilor administratiei publice locale, precum si la sediul Ministerului Justitiei si pe pagina de internet a acestuia.

CARE SUNT OBLIGATIILE MEDIATORULUI IN RELATIA SA CU PARTILE?

      Mediatorul este obligat prin lege sa informeze si sa consilieze partile in privinta procesului de mediere. Astfel, el are indatorirea de a da orice explicatii partilor cu privire la procedura medierii, pentru ca acestea sa inteleaga scopul, limitele si efectele acesteia; sa se asigure ca medierea nu incalca principiul respectarii libertatii, demnitatii si a vietii private a partilor.
      Totodata, acesta trebuie sa depuna toate diligentele pentru ca partile sa ajunga la un acord reciproc convenabil, intr-un termen rezonabil. Trebuie sa conduca procesul de mediere in mod nepartinitor, sa asigure un permanent echilibru intre parti.
      Mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea informatiilor de care ia cunostinta in cursul medierii, precum si cu privire la documentele intocmite sau care i-au fost predate de catre parti pe parcursul medierii, chiar si dupa incetarea functiei sale. El trebuie sa conduca procesul de mediere in mod nepartinitor , sa asigure un permanent echilibru intre parti.

CAND UN MEDIATOR POATE SA REFUZE O MEDIERE?

     Mediatorul are obligatia sa refuze preluarea unui caz, daca are cunostinta despre orice imprejurare ce l-ar impiedica sa fie neutru si impartial, precum si in cazul in care constata ca drepturile in discutie nu pot face obiectul medierii.

CAND PUTETI APELA LA UN MEDIATOR?

     Puteti solicita informatii si consultanta unui mediator, in orice situatie, in orice moment in care aveti o nelamurire in legatura cu un drept sau un serviciu despre care considerati ca au fost incalcate sau sunt pe cale de a fi incalcate.
    Totodata, asa cum prevede legislatia, in toate acele situatii in care sunteti obligat, avand un litigiu ce se afla pe rolul unei instante, sa faceti dovada ca ati participat la o sedinta de informare cu privire la avantajele medierii ca procedura prealabila instantei de judecata. Astfel, potrivit Legii nr. 192/2006 modificata si completata prin prevederile Legii nr. 115/2012, se introduce articolul 60^1, care are urmatorul continut:
"(1) In litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, in urmatoarele materii:
a) in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu, ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevezute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
b) in materia dreptului familiei, in situatiile prevazute la art. 64;
c) in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
d) in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
e) in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
f) in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca executorie de deschiderea a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila;
g) in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
(2) In sensul alin. (1), dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii intr-o anumita materie se face printr-un proces-verbal de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea."




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu