luni, 18 martie 2013

In[formare], sau ... Mediere in chinurile facerii!

Informarea asupra medierii si a avantajelor acesteia! Iata framantarea Conceptiunii! Mediatori de succes pana mai deunazi s-au lasat purtati in aceasta dilema! Unde, Cum, Cat si Pana cand? Dar mai ales, Cum?  Intrebari care au incins mentalul unora dintre noi, au unit in interminabile discutii sau au dezbinat in egala masura! Iar daca stam sa analizam, suntem abia in cea de-a sasea luna de povara! Cu titlu oneros? Daca analizam povara Informarii, asa cum este perceputa, ca fiind extra-procedura, atunci perceptia impovararii este una corecta! Daca, insa, facem un pas catre acceptarea ideii conform careia oamenii au nevoie de ascultare, de analiza, de audit inainte de toate, atunci Informarea este singura in masura sa ne ajute in acest proces! Ducand Informarea in afara procedurii, extragand-o din context, nu facem altceva decat sa ne indepartam de la sensul conceptual al Medierii!
Este foarte important sa facem o analiza a ceea ce trebuie sa reprezinte Informarea si cum ajuta ea mediatorul sa-si construiasca si sa-si pregateasca calea spre increderea omului din fata sa! Se vorbeste despre Informare in termeni straini, aproape ostili, ca si cum Informarea aceasta a fost impusa! Nu, aceasta este o Sarcina, intr-adevar! Dar nu trebuie perceputa ca fiind ceva impus, ca o obligativitate si doar atat! Trebuie sa fie acceptata, in primul rand, ca o nevoie, apoi ca pe ceva necesar! S-a vehiculat in permanenta sintagma potrivit careia "justitiabilii trebuie sa fie informati in privinta medierii!" Dar nu se vorbeste deloc despre "informarea mediatorilor despre si pentru mediere!"
Dupa parerea mea, Informarea este o sansa, o oportunitate nemaiintalnita pentru mediatori, aceea de a  intra in contact cu oamenii si variile lor probleme conflictuale ori litigioase, o modalitate de a incerca sa analizam si sa descifram! Si de ce nu, sa ascultam! Ascultarea! Acesta este singurul ingredient lipsa din toate celelalte proceduri, in special cele ce tin de contencios! Cate situatii, cate spete v-au fost supuse atentiei si despre care, la un moment dat ati tras concluzia ca nu se incadreaza in categoria "de mediat"? Ei bine, acelea au fost situatii in care, fara doar sau poate, ascultarea era singura solutie! Insa odata cu asta, s-a facut si Informarea!
V-ati pus in ultimul timp intrebarea: "Cum ma ajuta pe mine, mediatorul, Informarea?", sau, "La ce imi foloseste aceasta?" Daca ati gasit si raspunsul, atunci ati aflat, cu siguranta si de ce trebuie sa fie gratuita, nu doar cu titlu oneros!
Asadar, Informarea poate fi privita, printr-un simplu joc de imaginatie, ca fiind un lung si anevoios Travaliu in plin proces de Facere a Medierii! Un travaliu, dar unul necesar!

Un comentariu:

  1. Simplu si frumos. As concluziona articolul, stimata colega, prin sintagma ASCULTARE,INFORMARE, MEDIERE! De fapt, asta e esenta medierii. Felicitari!

    RăspundețiȘtergere